(ur. 1957 w Kopenhadze) jest jednym z najbardziej znanych specjalistów w dziedzinie użyteczności. Ukończył Duński Uniwersytet Techniczny, posiada stopień doktora informatyki (specjalizacja: projektowanie interfejsu użytkownika). Od lat 80. w Stanach Zjednoczonych. Pracował dla Bellcore, IBM oraz Sun Microsystems. W 1998, wraz z innym znanym specjalistą od interfejsów, Donaldem Normanem założył firmę konsultingową, Nielsen Norman Group.
Od początku lat 90. Nielsen zajmuje się użytecznością serwisów internetowych. W 1995 założył serwis UseIt.com, w ramach którego co dwa tygodnie publikuje felietony Alertbox.
Discount usability engineering a użyteczność stron www
Do połowy lat 90, badania użyteczności były domeną zaawansowanych technicznie laboratoriów, co sprawiało, że mogły sobie na nie pozwolić wyłącznie duże instytucje i firmy. Wraz z rozwojem Internetu i powstawaniem stron WWW stało się konieczne uproszczenie tych badań, tak aby stały się one dostępne dla każdego. Nielsen propaguje teorię "discount usability engineering" (tania inżynieria użyteczności), która głosi, że:
- podstawowe badania użyteczności stron www, aplikacji czy produktów nie wymagają specjalistycznego sprzętu,
- mogą je przeprowadzać osoby bez dużego doświadczenia,
- w wielu przypadkach wystarczy przeprowadzić test na 5 osobach, aby uzyskać większość wiedzy o problemach użyteczności.
10 heurystyk Nielsena
W 1990 wraz z Ralfem Molichem Nielsen przedstawił l0 heurystyk, czyli zasad interakcji człowiek-maszyna.[1] Odwoływał się do nich wielokrotnie w poźniejszych pracach, zaś krytyka i rozbudowa tych heurystyk była domeną wielu autorów piszących o użyteczności w latach 90.
- Pokazuj status systemu.
- Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością.
- Daj użytkownikowi pełną kontrolę.
- Trzymaj się standardów i zachowaj spójność.
- Zapobiegaj błędom.
- Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania.
- Zapewnij elastyczność i efektywność.
- Dbaj o estetykę i umiar.
- Zapewnij skuteczną obsługę błędów.
- Zadbaj o pomoc i dokumentację.
Poglądy i kontrowersje
Nielsen znany jest ze zdecydowanego konserwatyzmu, z jakim traktuje technologiczne zmiany w świecie WWW. Za swoistą deklarację jego poglądów można uznać serwis www.useit.com, którego ascetyczny wystrój pozostaje prawie niezmieniony od początku jego istnienia.
W swoich artykułach Nielsen piętnuje niewłaściwe wykorzystanie takich technologii jak Flash czy PDF. Jest także zwolennikiem dostępności serwisów internetowych. Uważa, że podejście WYSIWYG w projektowaniu na potrzeby Internetu nie sprawdza się, gdyż nie można przewidzieć z jakich technologii korzystają internauci i jak ostatecznie widzą stronę internetową.
Wielu swoim poglądom Nielsen nadaje kontrowersyjne, ale atrakcyjne medialnie etykiety. Przysłowiowy stał się m.in. jego artykuł z roku 2000 - Flash is 99% Bad, który wywołał falę krytyki ze strony projektantów w technologii Flash. Według krytyków, Nielsen wypowiada się zbyt autorytatywnie, a jego wypowiedzi są źródłem uprzedzeń do tematyki użyteczności. Z drugiej strony jego nazwisko jest znane nawet laikom.
Przygotowano na podstawie http://pl.wikipedia.org/wiki/Jakob_Nielsen