Jakob Nielsen

(ur. 1957 w Kopenhadze) jest jednym z najbardziej znanych specjalistów w dziedzinie użyteczności. Ukończył Duński Uniwersytet Techniczny, posiada stopień doktora informatyki (specjalizacja: projektowanie interfejsu użytkownika). Od lat 80. w Stanach Zjednoczonych. Pracował dla Bellcore, IBM oraz Sun Microsystems. W 1998, wraz z innym znanym specjalistą od interfejsów, Donaldem Normanem założył firmę konsultingową, Nielsen Norman Group.

Od początku lat 90. Nielsen zajmuje się użytecznością serwisów internetowych. W 1995 założył serwis UseIt.com, w ramach którego co dwa tygodnie publikuje felietony Alertbox.

Discount usability engineering a użyteczność stron www

Do połowy lat 90, badania użyteczności były domeną zaawansowanych technicznie laboratoriów, co sprawiało, że mogły sobie na nie pozwolić wyłącznie duże instytucje i firmy. Wraz z rozwojem Internetu i powstawaniem stron WWW stało się konieczne uproszczenie tych badań, tak aby stały się one dostępne dla każdego. Nielsen propaguje teorię "discount usability engineering" (tania inżynieria użyteczności), która głosi, że:

  • podstawowe badania użyteczności stron www, aplikacji czy produktów nie wymagają specjalistycznego sprzętu,
  • mogą je przeprowadzać osoby bez dużego doświadczenia,
  • w wielu przypadkach wystarczy przeprowadzić test na 5 osobach, aby uzyskać większość wiedzy o problemach użyteczności.
 

10 heurystyk Nielsena

W 1990 wraz z Ralfem Molichem Nielsen przedstawił l0 heurystyk, czyli zasad interakcji człowiek-maszyna.[1] Odwoływał się do nich wielokrotnie w poźniejszych pracach, zaś krytyka i rozbudowa tych heurystyk była domeną wielu autorów piszących o użyteczności w latach 90.

  1. Pokazuj status systemu.
  2. Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością.
  3. Daj użytkownikowi pełną kontrolę.
  4. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność.
  5. Zapobiegaj błędom.
  6. Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania.
  7. Zapewnij elastyczność i efektywność.
  8. Dbaj o estetykę i umiar.
  9. Zapewnij skuteczną obsługę błędów.
  10. Zadbaj o pomoc i dokumentację.
 

Poglądy i kontrowersje

Nielsen znany jest ze zdecydowanego konserwatyzmu, z jakim traktuje technologiczne zmiany w świecie WWW. Za swoistą deklarację jego poglądów można uznać serwis www.useit.com, którego ascetyczny wystrój pozostaje prawie niezmieniony od początku jego istnienia.

W swoich artykułach Nielsen piętnuje niewłaściwe wykorzystanie takich technologii jak Flash czy PDF. Jest także zwolennikiem dostępności serwisów internetowych. Uważa, że podejście WYSIWYG w projektowaniu na potrzeby Internetu nie sprawdza się, gdyż nie można przewidzieć z jakich technologii korzystają internauci i jak ostatecznie widzą stronę internetową.

Wielu swoim poglądom Nielsen nadaje kontrowersyjne, ale atrakcyjne medialnie etykiety. Przysłowiowy stał się m.in. jego artykuł z roku 2000 - Flash is 99% Bad, który wywołał falę krytyki ze strony projektantów w technologii Flash. Według krytyków, Nielsen wypowiada się zbyt autorytatywnie, a jego wypowiedzi są źródłem uprzedzeń do tematyki użyteczności. Z drugiej strony jego nazwisko jest znane nawet laikom.

Przygotowano na podstawie http://pl.wikipedia.org/wiki/Jakob_Nielsen

 

Zobacz także

Heurystyka

Logika , umiejętność wykrywania nowych faktów oraz znajdywania związków między faktami, zwłaszcza z wykorzystaniem hipotez. Na podstawie istniejącej wiedzy stawia się hipotezy, których nie trzeba udowadniać.   Informatyka , metoda znajdowania rozwiązań dla której nie ma gwarancji znalezienia rozwiązania optymalnego, a często nawet prawidłowego. Rozwiązań...

Heuristic /heurisko/

Heuristic to słowo pochodzące od greckiego heurisko – znajduję , odkrywam . Oznacza umiejętność wykrywania nowych faktów i związków między faktami. Heurystyka jest również dziedziną nauki związana z twórczym rozwiązywaniem problemów oraz kreatywnym myśleniem. Heurystyczne metody prognozowania to metody, które do sformułowania prognozy wykorzystują...

CMS /Content Management System/

CMS - Content Management System – jest platformą pozwalającą na budowę i dynamiczne zarządzanie serwisem WWW dowolnego typu. Główną zaletą systemu jest oddzielenie treści (zawartości informacyjnej serwisu) od wyglądu (sposobu jej prezentacji). Po wprowadzeniu nowych informacji przez uprawnionego redaktora system przenosi je do bazy danych,...

Cookies / RODO

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej